14:02, pet, 26. Apr

Festival Maribor o lastnini in kraji glasbe





Festival Maribor, ki pod taktirko avstralskega skladatelja Richarda Tognettija ohranja lastno produkcijo in posebej za festival sestavljene programe in zasedbe, se letos osredotoča na temo lastnine oziroma kraje glasbe. Med 5. in 11. septembrom se bo tako zvrstila vrsta koncertov in delavnic pod geslom Ukradeno?.

getfoto2 (1)

“V zgodovini glasbe je kopiranje – drugih in samega sebe – običajen ustvarjalni proces, pri čemer ni pomembno, od kod jemlješ, pač pa kaj te neposredno nagovarja ter kam in kako svoj navdih umestiš,” pravi direktorica festivala Brigita Pavlič. Kot je dejala na današnji novinarski konferenci v Mariboru, je izvirnost v glasbi stalno vprašljiva, kopiranje pa je bilo vse do uvedbe politike zaščite avtorskih pravic nekaj čisto vsakdanjega.

Idejni vodja tokratne festivalske edicije Richard Tognetti, ki s Festivalom Maribor sodeluje že od leta 2006, je spomnil, da večina umetnikov spozna svoje poslanstvo in talent, ko slišijo ali vidijo delo mojstra. Po njegovih ocenah zaviranje zgledovanja po drugih zavira razvoj glasbe. Številna dela ne bi mogla nastati, če bi na primer Wolfgang Amadeus Mozart avtorsko zaščitil teme svojih mojstrovin.

Kdo si lahko lasti glasbo in pod kakšnimi pogoji se lahko neko glasbeno temo ali delo ukrade, se vodja Avstralskega komornega orkestra Tognetti sprašuje v glasbeno-gledališkem projektu Ukradeno?, ki so ga po njegovi idejni zasnovi sooblikovali Robert Murray, Joseph Nizeti, Aljaž Zupančič, Jure Ivanušič in Nejc Bečan. Spomnil je, da si je skladatelj Igor Stravinski redno sposojal glasbo od drugih skladateljev, njegova glasba je zdaj avtorsko zaščitena, njeni lastniki pa s temi avtorskimi pravicami mastno služijo. “Če ti res gre za zaščito glasbenega dela, bi moral potovati po svetu in ga igrati ljudem, ne pa da prepoveduješ orkestrom, da bi ga igrali,” je dodal.

“Pomembna posledica zaostrenega avtorskega prava ni samo privatizacija ‘osirotelih del’ (kot je na primer zaščita avtorskih pravic za napev Happy Birthday s strani družbe Warner), pač pa tudi cenzuriranje oziroma zaviranje nove glasbene ustvarjalnosti,” se strinja Tognettijev sodelavec Aljaž Zupančič. “Avtor in avtorska pravica sta ekonomski, ne umetniški kategoriji, zato ju glasbena ustvarjalnost za svoj obstoj ne potrebuje. Nasprotno, morala se ju bo znebiti, če bo hotela preživeti,” je prepričan.

Poleg Tognettija, ki bo za razliko od lani letos spet v živo v Mariboru, se bo s temo “ukradenega” ukvarjal tudi avstrijski pianist Christian Schmidt v koncertu Navdahnjeno. Ponovno se v štajersko prestolnico vrača italijanski violončelist Giovanni Sollima, slovaška zasedba Gypsy Devils pa bo na koncertu Ukradeno? Vrnjeno! kradla skladateljem, ki so v svojih delih kradli romskim glasbenikom. Marko Črnčec je avtor jazzovske suite na temo ruskih skladateljev, napisane po naročilu festivala, Bojan Cvetrežnik pa bo vodil delavnice, ki črpajo iz ljudskega izročila.

Vlogo osrednjega akterja so tudi v tokratni festivalski zgodbi namenili Orkestru Festivala Maribor, ki bo nastopil pod taktirko Tognettija, Simona Krečiča in Bojana Sudjića. Ob priznanih domačih glasbenikih ga sestavljajo še vidni člani partnerskih organizacij Camerata Serbica in Bunt Festival iz Beograda.

Vir: STA

Druge novice

Dodaj odgovor

Prosimo izpolnite preden nadaljujete! *

S klikom na gumb "Objavi komentar" se strinjate s pravili komentiranja.