V sodobnem svetu, kjer hitrost in učinkovitost narekujeta tempo vsakdanjega življenja, je dostava pošiljk postala visoko digitaliziran in tehnološko napreden proces.
Na prvi pogled se zdi, da je tehnologija popolnoma prevzela nadzor – pametni algoritmi določajo optimalne poti, avtonomna vozila obljubljajo revolucijo dostave, logistični centri postajajo vse bolj avtomatizirani. A kljub vsemu napredku ostaja nepogrešljiv človeški dejavnik: zanesljivost, prilagodljivost in sposobnost poštarjev, ki premagujejo vsakodnevne izzive – od gostega prometa do nepričakovanih zapletov.
Digitaliziran proces od prvega do zadnjega kilometra
Kako se prepletata najsodobnejša tehnologija in nepogrešljiva človeška vloga v dostavi? Kako algoritmi olajšajo delo dostavljalcev, namesto da bi jih nadomestili? S temi in številnimi drugimi vprašanji se vsakodnevno ukvarjajo poštni operaterji po svetu.
Kot pojasnjuje Peter Milinović, direktor Tehnologije, mreže in logistike v Pošti Slovenije, sodobni trendi narekujejo digitalizacijo in avtomatizacijo celotnega procesa dostave – od prvega do zadnjega kilometra: »Besedni zvezi first mile in last mile sta med najpogosteje uporabljenimi v naši panogi, ki je zagotovo med tehnološko najnaprednejšimi. Naše aktivnosti so usmerjene v to, da imamo za vse pakete – tudi tiste, oddane ročno na poštah – elektronske podatke o celotni poti od pošiljatelja do naslovnika. Tako lahko s pomočjo najnaprednejših rešitev dnevno generiramo idealne obhodne poti za naše sodelavce. Če so danes dostavni okraji statični, bodo kmalu dinamični – prilagojeni vhodnim podatkom. To pomeni prihranek časa in razdalje ter zmanjšanje ogljičnega odtisa.«
Nova električna vozila za manjši ogljični odtis in večjo varnost
Logistična dejavnost je ena izmed panog, kjer je zmanjševanje ogljičnega odtisa ključnega pomena. Med ukrepi je tudi povečanje deleža električnih vozil. Pošta Slovenije ima že 21,7 % električnih vozil v floti, delež novih vozil v obdobju 2023–2025 pa znaša več kot 25 %.
»Pomemben nam je tudi vidik varnosti za sodelavke in sodelavce, ki so vsak dan na terenu. Električna kolesa bomo nadomestili z električnimi trikolesniki, skuterje s tri- in štirikolesniki, načrtujemo tudi nakup novih električnih lahkih in srednjih dostavnih vozil. V prihodnje bodo floti dodani tudi prvi električni tovornjaki,« pojasnjuje Milinović.

Prilagoditev evropskih pošt trendom – izmenični model dostave
Poštni sektor se sooča z velikim padcem količin klasičnih pisemskih pošiljk. V Sloveniji po letu 2011 beležimo 60-odstotni upad, ta pa se še naprej zmanjšuje za okoli 10 % letno zaradi e-substitucije.
Večina evropskih pošt se je že prilagodila z izmeničnim modelom dostave, kar pomeni razdelitev dostavnega okraja na dve območji. Pošiljke se en dan v celoti dostavljajo v enem območju, naslednji dan pa v drugem – prednostne pošiljke pa vsak dan v obeh. »Tovrstni modeli prinašajo krajšo pot in večjo učinkovitost, a še vedno omogočajo dostavo v predpisanih rokih,« poudarja Milinović.
Paketomati kot odgovor na potrebe spletnih kupcev
Čeprav je domači naslov še vedno najbolj priljubljen za dostavo, vse več uporabnikov posega po alternativah, zlasti po paketomatih. Pošta Slovenije je v zadnjem obdobju dodala več kot 200 novih enot in bo število skoraj podvojila na okoli 500 po vsej Sloveniji.
»S širjenjem mreže 24/7 dostopnih paketomatov naslavljamo pričakovanja spletnih kupcev po prilagodljivi in fleksibilni dostavi. Spremljamo zasedenost in po potrebi dodajamo dodatne predale. Redni spletni kupci so zelo zvesti uporabniki – skoraj dve tretjini uporabnikov platforme MojaPošta si izberejo prav to možnost,« dodaja Milinović.
Predelava pisem v celoti avtomatizirana
Kljub padcu količin klasične pošte pisma še vedno predstavljajo pomemben del dostave. »V naših logističnih centrih ves čas vlagamo v avtomatizacijo. Pred nami je investicija v novo napravo za sortiranje pošiljk različnih dimenzij, ki bo omogočila razvrstitev po vrstnem redu za dostavo, kar pomeni skoraj popolno avtomatizacijo pisemskega dela,« zaključuje Milinović.